عدم تامین مصالح، مهم ترین مانع برای پیشرفت ترمینال ریلی آستارا
|مجری طرح بین المللی ترمینال ریلی آستارا گفت: تاکنون اقدام جدی برای تامین مصالح مورد نیاز این پروژهی مهم از سوی دستگاه های متولی در شهرستان و مرکز استان صورت نگرفته و این امر بزرگترین چالش در مسیر پیشرفت پروژه محسوب می شود.
به گزارش پایگاه خبری شیندان، اسد رضوی زاده، مجری طرح بینالمللی ترمینال ریلی آستارا گفت: از خرداد سال ۱۴۰۲ که اجرای پروژه ترمینال ریلی را آغاز کردیم پیشرفت فیزیکی آن از ۴۱درصد به ۷۱ درصد رسیده است و قصد داریمتا پایان سال ۲۰۲۴میلادی پیشرفت این پروژه را به ۹۰درصد برسانیم.
وی افزود: در قرارداد منعقده بین ایران و جمهوری آذربایجان خط ریلی ۱۴۰۰متر، پل ریلی و ۳۵هکتار زمین با قرارداد ۶۰ میلیون دلاری تعریف شده است.
وی اضافه کرد: مهم ترین مشکل این پروژه بین المللی مصالح مربوط به آن است که در راستای تامین مصالح با تنگناهایی روبرو هستیم و این پروژه قریب به دو میلیون متر مکعب مصالح نیاز دارد.
وی ادامه داد: ساخت سکوهای باری با ظرفیت ۹۱هزار مترمربع، ترمینال غلات با ظرفیت ۳۰هزارتن، هشت دستگاه پل و ریل گذاری ۱۶ کیلومتری از جمله بخش های این ترمینال ریلی است که بیش از ۷۰درصد این بخش ها انجام شده است.
رضوی زاده گفت: در این پروژه برای حدود ۴۰۰نفر اشتغالزایی شده است که بیش از ۹۵درصد آنها بومی هستند و هم اکنون به ۱۰۰ نیروی کاری در بخش های مختلف پروژه نیاز است و حقوق و مزایای آنها بر اساس قانون کار پرداخت میشود.
وی ادامه داد: از ادارات صمت، منابع طبیعی، آب منطقهای و محیط زیست درخواست داریم با هماهنگی و همکاری فرمانداری در راستای تامین مصالح رودخانه ای از رودخانه مرزی آستاراچای و مصالح کوهی با حذف پیچهای محور آستارا-اردبیل، این پروژه بین المللی را همراهی کنند و پیمانکار پروژه هم آماده هر نوع همکاری در جهت تعریض محور آستارا-اردبیل است.
وی خاطرنشان کرد: پل روگذر روبروی ترمینال ریلی هم به عنوان بزرگترین پل روگذربرون شهری گیلان با ۹۰۰ مترطول و ۳۰مترعرض و با پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد در حال ساخت است و در صورت تامین مصالح این پروژه ظرف هشت ماه آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: در سال گذشته ۷۰درصد صادرات ریلی کشور از طریق راه آهن آستارا انجام شده است و با توجه به ظرفیت و موقعیت این طرح، افزایش صادرات تا سقف ۲میلیونتن در سال هدف گذاری شده است.
وی ادامه داد: از خرداد ۱۴۰۲ تاکنون برابر با ۶سال قبل از آن، پروژه ترمینال ریلی پیشرفت فیزیکی چشمگیر داشته است و از دستگاه های متولی انتظار داریم با توجه به اهمیت بین المللی این طرح و نقش آن در رونق کریدور شمال- جنوب نهایت همکاری را با ما داشته باشند.